Přihlas se
Úvod Všechny články Inspiruj se BUSHMAN vzdává hold legendám

BUSHMAN vzdává hold legendám

Jawa, Tatra, Favorit nebo hadraplán? Limitovaná edice triček BUSHMAN s potiskem. Který si vybereš?
image
Víš, že letos uplynulo již 90 let od vzniku legendární značky Jawa? Jen málo našich značek dosáhlo takového věhlasu po celém světě jako právě československá hvězda, jejíž historii tvoří dlouhá řada různých typů motorek. Třeba péráka a kývačku napodobovaly mnohé dodnes existující zahraniční značky.
Kvalitních nebo výjimečných produktů z naší historie, kterých stojí za to si vážit, je určitě víc. BUSHMAN v nové kolekci pro podzim a zimu 2019/2020 vzdává hold legendám Made in Czechoslovakia, jež dodnes potkáš na českých silnicích. Vyber si z potisků na bavlněných BUSHMAN tričkách BOBSTOCK legendu, která je ti nejbližší.
BUSHMAN tričko BOBSTOCK cream s potiskem pérák.Vzpomínka na doby, kdy bylo Československo motocyklovou velmocí, se neobejde bez Jawy 250 přezdívané Pérák. Technickým řešením předběhla světové výrobce o několik let a při představení na pařížském autosalonu v roce 1946 získala v silné konkurenci zlatou medaili ve své kategorii. I díky tomu se stal Pérák nejslavnějším československým motocyklem. (Péráka můžeš mít i na černém tričku.)
A ještě jeden zástupce značky Jawa. Fichtl nebo pincek, typ 20 s revmaplechy nebo 21 Sport, na motorce Jawa 50 vyráběné v Považských strojírnách vyrostla nejedna generace nejen kluků z vesnice. Motocykl vyvinutý v polovině 20. století jako dopravní prostředek přístupný nejširším vrstvám byl a dodnes zůstává ideálním strojem pro zasvěcení do principu fungování dvoutaktního motoru a trénink trpělivosti. (Fichtla můžeš mít i na béžovém tričku.)
Nejen opravdové dobrodruhy osloví luxusní aerodynamický automobil Tatra 87, který se vyráběl v letech 1937 až 1950 a patřil mezi nejrychlejší sériově vyráběné vozy své doby. Proslavili ho totiž mimo jiné Jiří Hanzelka a Miroslav Zikmund, kteří s ním v letech 1947 až 1950 podnikli cestu do Afriky a Jižní Ameriky.
Sportovci ocení cyklistickou klasiku. „Chceš-li vědět, co je dřina, kup si kolo Ukrajina, chceš-li letět jako šíp, kup si kolo Favorit,“ říkávalo se, když se na něj stály fronty a dělaly pořadníky. Něco pravdy na tom bylo. Když v Rokycanech vyrobili v roce 1950 prvních 15 kol pro reprezentaci, nikdo netušil, že českoslovenští cyklisté posbírají na bicyklech Favorit všechny olympijské medaile. Stalo se: v Melbourne 1956 stříbro, v Tokiu 1964 zlato a v Moskvě 1980 bronz.
Opravdovým unikátem je Velorex, přezdívaný hadrák, hadraplán, husí stehno, montgomerák, netopýr, splašené trubky či prchající stan, který se stal jediným homologovaným vozidlem s plátěnou karoserií na světě. Původně malosériový trubkový rám potažený koženkou konstruktérů Františka a Mojmíra Stránských se vyráběl ve velodružstvu Solnice jako vozítko pro invalidy a proslavil se ve filmu Vrchní, prchni!
Je čas vyrazit: na motorce, autem, na kole nebo klidně v hadraplánu. Protože i cesta může být cíl.
 

Neuniklo ti?

  • Hlavně že mají péráka! „Na pérákovi si připadám vždycky starší. Jezdí na něm vesničtí strejdové, co už chodí leda o holi,“ směje se Jiří, když hadrem otírá zadní blatník toho svého z roku 1948.