Přihlas se
Úvod Všechny články Inspiruj se Hlavně že mají péráka…

Hlavně že mají péráka…

„Na pérákovi si připadám vždycky starší. Jezdí na něm vesničtí strejdové, co už chodí leda o holi,“ směje se Jiří, když hadrem otírá zadní blatník toho svého z roku 1948.
image
Jen málo našich značek dosáhlo takového věhlasu po celém světě jako motocyklová Jawa. Za svou devadesátiletou historii přivedla na svět dlouhou řadu různých typů motorek, z nichž některé napodobovaly mnohé dodnes existující zahraniční značky. Třeba legendárního péráka
„Na pérákovi si připadám vždycky starší. Jezdí na něm vesničtí strejdové, co už chodí leda o holi, ale hlavně že mají péráka,“ směje se Jiří, když hadrem otírá zadní blatník toho svého, kterého právě vyvezl ze stodoly. A dodává: „Pérák není žádný unikát, těch je všude spousta.“ Když pak ale s jiskřením v očích popisuje drobné nuance, jimiž se liší jednotlivé generace péráka, ironie mizí.


„Efjéčko“ pojmenované podle iniciál zakladatele značky Františka Janečka se vyrábělo v letech 1946 až 1948 a mělo ve znaku písmena „FJ“. Zbrojovku, která se vyráběla v letech 1948 a 1949 a kterou si Jiří zrenovoval, poznáš podle „Z“ ve znaku, zatímco u Komunisty z let 1950 až 1954 najdeš ve znaku jen kolečko. „Liší se taky třeba připevněním blatníků, původní Janeček měl jenom jeden šroub, kdežto novější péráky mají dva. Nebo tvarem blatníků – na těch původních například nebyly lemy,“ vysvětluje nám, když se chystá svojí „zbrojovku“ nakopnout.


K pérákovi z roku 1948 přišel Jiří náhodou. „Jeden pán ho měl hozený na vozejku na hromadě sutin. Chtěl ho vyhodit na skládce,“ vzpomíná celoživotní automechanik, dnes důchodce, kterému pod rukama ožila více než desítka historických motocyklů s typickým oválným logem Jawa na nádrži.
Když potom péráka nastartuje a vlastnoručně vypletenými koly víří říjnové listí na silnici, výrazem ve tváři dává zapomenout i nedostatkům svého krasavce: „Blbě se na tom sedí, má nízko sedlo a stupačky vysoko, takže máte hodně skrčené nohy a dost z toho bolí kolena. A dost to skáče – má to pérování jenom malé na zadním kole.“


Navzdory tomu zůstává Jawa 250 Pérák symbolem nejen doby, kdy byla naše země motocyklovou velmocí. V roce 1946 uchvátil návštěvníky i porotu pařížského autosalonu a získal ve své kategorii zlatou medaili. Neméně legendární je ale příběh jeho vzniku: motocykl totiž vyvíjeli a jeho prototypy konstruovali zaměstnanci firmy ilegálně během okupace za 2. světové války. I proto získal lidové označení nejspíš podle fiktivního hrdiny pražského odboje Péráka, který se v boji proti nacistickým okupantům pohyboval díky pružinám na botách.
 

Limitovaná edice triček BUSHMAN

Nejen pérák dobyl svět nebo srdce mnoha generací. Značka oblečení BUSHMAN v nové kolekci vzdává hold výjimečným produktům z naší historie, které dodnes potkáš na silnicích. Na kvalitních bavlněných tričkách BOBSTOCK s potiskem tak najdeš i další legendy se dvěma koly: fichtla neboli Jawu 50 Pionýr a bicykl Favorit. Milovníci dobrodružství ocení Tatru 87, jeden z nejrychlejších sériově vyráběných vozů své doby, který proslavili cestovatelé Jiří Hanzelka a Miroslav Zikmund. Pro fajnšmekry je pak určen hadraplán, husí stehno či montgomerák – prostě Velorex, v němž prchal před svým osudem legendární inženýr Králík. Je čas vyrazit. Protože i cesta může být cíl.
  • Více o všech legendách na tričkách BUSHMAN se dočteš ZDE.
  • Legendy koupíš na bushman.cz