Přihlas se
Úvod Všechny články Reportáže Tomáš Málek: Obytňákem až na konec Evropy

Tomáš Málek: Obytňákem až na konec Evropy

Přečti si reportáž z pera skvělého novináře a cestovatele Tomáše Málka, který objevuje krásné kouty světa, navíc ve svém obytném voze a s milovanou rodinou...
Pokud hledáte konec Evropy, můžete se vsadit, že v něm bude maják a pak už jen modré moře. Ale dá se na něj dojet obytnou dodávkou? Odpověď zní: “Ano”!

Jaroslav Lev z Rožmitálu byl přední velmož království a blízký příbuzný samotného českého panovníka. Mezi léty 1465–1467 projel téměř celou západní Evropu a doputoval až na tehdejší konec světa. Pokud si ze školy vybavujete mírové poselstvo Jiřího z Poděbrad, tak jste na správné adrese. Lev tuto diplomatickou výpravu vedl a došel s ní až na mys Fisterra. Ten byl tehdy, třicet let před plavbou Kryštofa Kolumba, považován za západní konec Evropy.Bushman naše expediční dodávka Weinsberg CaraBus při východu Slunce


Projíždíme mezi řadovými domky, mineme kostel a pak už silnice stoupá mezi stromy. Zanedlouho zastavujeme na parkovišti. Jsme na místě. Od prvního okamžiku je jasné, že tady – na mysu Bushman mys Fisterra byl považován ve středověku za západní konec známého světaFisterra – se nám bude líbit. Slunce rychle zapadá nad mořem. V tmavnoucím zálivu se rozsvěcuje jedna vesnička za druhou. Světlo z majáku olizuje kopec. Proti jasnému obzoru se vynořují obrysy plavidel. Stojíme nad příkrým srázem před naší obytnou dodávkou a podáváme si s Juniorem* dalekohled. Pozorujeme velké kontejnerové lodě a tankery daleko na Atlantiku i malé tečky rybářských lodí, které poskakují na vlnách poblíž pobřeží. Ta radost, když se mu podaří poprvé zaostřit! Nemůže se od té podívané odtrhnout. Do dodávky se vracíme až po velkém přemlouvání a já vím, že na tenhle okamžik nezapomenu. 

*Tomáše syn

Přímo nad mysem se tyčí stavba majáku, pod kterou je podepsaný Felix Uhagón. Od hladiny moře dělí prosklenou věžičku s reflektorem 138 metrů. Mys je oblíbeným výletním cílem, o čemž svědčí obchůdek se suvenýry. Návštěvníkům slouží i hotel s restaurací. A také zde potkáte mnoho lidí s trekovými hůlkami, batohem a sympaticky blaženým výrazem v obličeji. Na skáleBushman tým před odjezdem nad Atlantikem končí poutní cesta – camino – ze Santiaga de Compostela. Milník s údajem 0.000 KM stojí kousíček od majáku. Klidnější prostředí a výhledy možná ještě lepší nabízí hřeben nad majákem. Tady, na skalách, je vidět nejen pobřežní čára, ale také domy Fisterry a rozlehlý záliv roubený tmavými galicijskými lesy.


Santiago de Compostela

Cestovat po Galícii a nezastavit v Santiagu de Compostela, to by byl hřích. Nejen že tady končí známá svatojakubská pouť, ale město samo předsavuje učebnicí architektury zakletou v kameni. Od zdánlivě jednoduché fasády budovy Hospital de los Reyes Católicos, která dnes slouží jako luxusní hotel, až po katedrálu. Ta je obrovským shlukem sakrálních staveb a věží, takže z každé strany vypadá jinak.

Obytnou dodávku parkujeme na nově otevřeném stellplatzu s názvem Camper Park Amencer Santiago (Rúa de Mallou de Abaixo, souřadnice: 42.8944467N, Busman Junior pozoruje lodě na Atlantiku při západu slunce na mysu Fisterra, Španělsko8.5244542W), který provozuje paní Mónica se svým manželem. Vytahujeme ze skříněk oblečení BUSHMAN, určené pro výpady do civilizace a vyrážíme na prohlídku adventního města. Na vysvětlenou. Bushman s námi v roce 2021 projel Evropu od Gibraltaru přes severní polární kruh až po řeckou Lefkadu. Cesta trvala osm měsíců a měřila 26 tisíc kilometrů. Některé kousky z první expedice jsou na palubě i dnes, ale po 4 letech intenzivního užívání je už nosím spíše jen tak v přírodě. Do civilizace máme na palubě bushmanní věci z podzimní kolekce 2024.

Víme, že Španělé děti milují. Parádní dětské hřiště tudíž najdete v každém městečku. Ale že postaví malý zábavní dětský park s vánoční tématikou přímo na hlavním náměstí Santiaga, to je poněkud nečekané. A rozhodně nešetřili: celé to vypadá jako shluk pahorků, protkaných jeskyněmi. Z příkrých strání se dá klouzat po zadku po umělé trávě s dojezdem v pískovišti. „Kopečky“ jsou osázeny živými stromy a keři. Uprostřed nechybí obří vánoční strom. Proplétá se tady španělština místních obyvatel s jazyky návštěvníků. Děti jsou nadšené a Santiago de Compostela, k hrobu sv. Jakuba míří tisíce poutníkůnechtějí odejít, i když slunce už zapadá a citelně se ochlazuje…
 

Jindřich Mořeplavec a jeho kraj

Kde končí Portugalsko je patrné i z letmého pohledu na mapu. Mys svatého Vincenta - Cabo de São Vincente - je vystrčený do Atlantiku na samém jihozápadním cípu země. Až ke zdejšímu majáku vede silnice EN 286. Pro nás suchozemce ze střední Evropy je to magický kraj: žlutohnědé sklály padají kolmo do moře. Dole pění voda a vlny dorážejí na břeh. Pláže jsou pak třešničkou na dortu Algarve.

Pro příběh Portugalska je ale mnohem důležitější nedaleký Sagres a sousední přístav Lagos. Tento kout regionu Algarve si vybral za svou základnu portugalský princ Jindřich zvaný Mořeplavec. Muž přísného vzezření byl motorem portugalských zámořských plaveb. Shromažďoval informace, sdružil dobové odborníky –  od kartografů, přes navigátory až po stavitele lodí – a to vše dokázal podpořit penězi. Výsledek?Bushman hlavní navigátorka výpravy Aneta Málkova na galicijském pobřeží, Španělsko Portugalci se svými plachetnicemi křižovali Atlantik, Indický oceán i vody Pacifiku.

Před sagreskou pevností je obří parkoviště, kde stojí obytná auta z poloviny Evropy. Za mohutnou hradbou se skrývá jen několik budov a muzeum, které ukazuje éru objevitelských plaveb. Návštěvníci se nemusí bát zaprášených vitrín a sáhodlouhých popisek. V jednoduché stavbě se skrývá moderní multimediální expozice. Když její tvůrci představují obavy, které museli plavci překonávat v neznámých vodách, pomohou si zvuky mořské bouře a animacemi příšer ze starých map, která se na velkých obrazovkách vrhají na potápějící se koráby. Je to tak působivé, že naše děti se do tohoto koutu muzea odváží jen jednou. Jindřichu Mořeplavci, který v Sagresu zemřel, je tu věnována samostatná část. 

Aby obrázek o portugalských objevitelských plavbách byl úplný, je naší další zastávkou Lagos. V tamním přístavu kotví věrná replika karavely z časů Bushman replika karavely z období portugalských objevných plaveb, Lagos, Portugalskonásledovníků Jindřicha Mořeplavce. Překvapivě malý dvojstěžník Boa Esperança, vedle kterého botel na Vltavě v Praze vypadá jako obří zámořský parník o velikosti Titaniku, je uvázaný v hlavním plavebním kanále mezi přístavem jachet a mořem (souřadnice: 37.1060281N, 8.6730094W). Loď nemá na délku ani 25 metrů. Jako vzor pro stavbu posloužila karavela, se kterou Bartolomé Díaz v roce 1488 obeplul mys Dobré naděje na samém jihu afrického kontinentu. Postavili ji v Portugalsku zkušení stavitelé lodí za použití dobových technik. Je až s podivem, že na tomto “náčiní” dokázali Portugalci obeplout Afriku, přeskočit Indický oceán, a nakonec doplout až k vysněným ostrovům koření. S cenným nákladem se pak vraceli právě do Lagosu.


Tomáš Málek


xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx

 

Kdo je Tomáš Málek? 


Dodávkou s dětmi

S „garsonkou na kolech“ cestujeme už od rokuBushman pevnost Sagres 2010, kdy jsme vyrazili na expedici do východního Turecka. Když se nám narodil první potomek, nechtěli jsme nezávislé cestování na čtyřech kolech opustit, naopak jsme začali plánovat několikaměsíční cestu po Evropě. Tu jsme absolvovali v roce 2021 vozem Weinsberg CaraBus 630 ME, kterým cestujeme dodnes. Jedná se obytnou vestavbou do dodávky Fiat Ducato. Motor má výkon 160 koní, uvnitř mohou cestovat čtyři lidé. Proti sériovému provedení jsme přidali na střechu solární panel a k němu měnič napětí se zdvojenou nástavbovou baterii. Po narození 2. potomka jsme “přistavěli patro”, tedy nechali na dodávku osadit zvedací střechu se spaním. Aktuálně jsme na čtyřměsíční cestě po Francii, Španělsku a Portugalsku. Sledovat ji můžete na FacebookuInstagramu a také na webu Camper Lovers. Vozidlo je pojištěno u společnosti Vansafe.