Přihlas se
Úvod Všechny články Poznej nás Na krizi se vydělávat nemá

Na krizi se vydělávat nemá

Je reálné přesunout výrobu zpět do Evropy? Rozhovor týdeníku Ekonom se zakladatelem značky BUSHMAN Jindřichem Melicharem nejen o dopadech pandemie.
image
Zakladatel značky BUSHMAN Jindřich Melichar v dílně na centrále firmy v Městečku. FOTO: Tomáš Nosil / Economia
EKONOM: Jak se pandemie koronaviru dotkla vašeho byznysu?
Především jsme ze dne na den přišli o tři čtvrtiny příjmů, protože jsme museli zavřít kamenné prodejny. Samozřejmě nám funguje on-line prodej, který výrazně roste, ale tak velký výpadek příjmů nemůžete rychle nahradit, to je nemožné. Zároveň nám zůstaly režijní náklady a závazky z běžného obchodního styku. Za zboží, které jsme nakoupili s odloženou splatností, za služby, jež máme objednané. Když se něco takového stane ze dne na den a může to podle různých předpovědí trvat i tři měsíce, to abyste si vytrhal vlasy.

EKONOM: Je to vidět, při pohledu na váš účes.
Když to všechno začalo, měl jsem na hlavě afro… Ale vážně, pozitivní věc byla, že se nám do vyhlášení nouzového stavu povedlo dostat v pořádku do Česka 90 procent dodávek oblečení a doplňků od našich zahraničních partnerů. Uvázlo nám jen něco málo v Indii. Potíž je ale v tom, že jsme sice většinu zboží dostali do Česka, jenže jde o kolekci na jaro a léto, kterou teď stejně nemůžeme naplno prodávat. Zároveň se nám výrazně zkomplikovala situace při vzorování a výrobě zimní kolekce, která je objednaná a má se už vyrábět. Vůbec nevíme, jak to s ní dopadne, kdy a jakým tempem se rozběhne paralyzovaná výroba v Asii. Navíc nemůžeme vycestovat, abychom některé procesy urychlili na místě. Obrovská nejistota panuje i u nás. Naši franšízanti, kteří jsou odkázáni výhradně na kamenné prodejny, nám přestali platit, protože nemohou prodávat. Výrazně se omezil také náš prodej B2B partnerům, kteří jsou vyděšeni stejně jako my a hlídají si hotovost. Abych to shrnul, najednou se vše zastavilo a jediné, co běží jako předtím, jsou naše náklady. Samozřejmě v tom nejsme sami, totéž zažívají desítky tisíc dalších podnikatelů. Myslím, že hostinští, hoteliéři, dopravci, řemeslníci nebo kadeřnice jsou na tom s trháním vlasů podobně. Na ty všechny by se nemělo zapomínat. Nesmíme je hodit přes palubu, protože odvádějí pořádný kus kvalitní práce a jsou pro naši ekonomiku a vůbec celou společnost značně důležití.

EKONOM: Ohrožuje současná situace samotnou existenci firmy Bushman?
Pokud by trvala déle, třeba ty původně avizované tři měsíce, tak by to bylo opravdu na hraně. Tři měsíce ztrát a současně takřka nulová kompenzace škod, které vám vznikly, jsou prostě zásadní problém. Já ale věřím, že to všechno nakonec zvládneme, i když to asi bude hodně bolet. Tady musím dodat, že konkrétně pro nás je velmi podstatné, že při nás stojí naše banka, ČSOB, která nás v minulosti vždycky podržela a dělá to i teď. Kdyby nám nepomáhala, tak by se nám dýchalo o hodně hůř. Ukazuje se, že když máte dobrého partnera, tak i velkou krizi můžete přežít. Mají můj neskutečný respekt a poděkování.

Může se oblečení v budoucnu prodávat jen on-line? Je reálné vrátit textilní výrobu zpět do Česka, potažmo do Evropy? Co je značce BUSHMAN bližší než jen „chtít klid na práci“ a mlčet?