Na krizi se vydělávat nemá
11. 5. 2020
Je reálné přesunout výrobu zpět do Evropy? Rozhovor týdeníku Ekonom se zakladatelem značky BUSHMAN Jindřichem Melicharem nejen o dopadech pandemie.
EKONOM: Jak se pandemie koronaviru dotkla vašeho byznysu?
Především jsme ze dne na den přišli o tři čtvrtiny příjmů, protože jsme museli zavřít kamenné prodejny. Samozřejmě nám funguje on-line prodej, který výrazně roste, ale tak velký výpadek příjmů nemůžete rychle nahradit, to je nemožné. Zároveň nám zůstaly režijní náklady a závazky z běžného obchodního styku. Za zboží, které jsme nakoupili s odloženou splatností, za služby, jež máme objednané. Když se něco takového stane ze dne na den a může to podle různých předpovědí trvat i tři měsíce, to abyste si vytrhal vlasy.
EKONOM: Je to vidět, při pohledu na váš účes.
Když to všechno začalo, měl jsem na hlavě afro… Ale vážně, pozitivní věc byla, že se nám do vyhlášení nouzového stavu povedlo dostat v pořádku do Česka 90 procent dodávek oblečení a doplňků od našich zahraničních partnerů. Uvázlo nám jen něco málo v Indii. Potíž je ale v tom, že jsme sice většinu zboží dostali do Česka, jenže jde o kolekci na jaro a léto, kterou teď stejně nemůžeme naplno prodávat. Zároveň se nám výrazně zkomplikovala situace při vzorování a výrobě zimní kolekce, která je objednaná a má se už vyrábět. Vůbec nevíme, jak to s ní dopadne, kdy a jakým tempem se rozběhne paralyzovaná výroba v Asii. Navíc nemůžeme vycestovat, abychom některé procesy urychlili na místě. Obrovská nejistota panuje i u nás. Naši franšízanti, kteří jsou odkázáni výhradně na kamenné prodejny, nám přestali platit, protože nemohou prodávat. Výrazně se omezil také náš prodej B2B partnerům, kteří jsou vyděšeni stejně jako my a hlídají si hotovost. Abych to shrnul, najednou se vše zastavilo a jediné, co běží jako předtím, jsou naše náklady. Samozřejmě v tom nejsme sami, totéž zažívají desítky tisíc dalších podnikatelů. Myslím, že hostinští, hoteliéři, dopravci, řemeslníci nebo kadeřnice jsou na tom s trháním vlasů podobně. Na ty všechny by se nemělo zapomínat. Nesmíme je hodit přes palubu, protože odvádějí pořádný kus kvalitní práce a jsou pro naši ekonomiku a vůbec celou společnost značně důležití.
EKONOM: Ohrožuje současná situace samotnou existenci firmy Bushman?
Pokud by trvala déle, třeba ty původně avizované tři měsíce, tak by to bylo opravdu na hraně. Tři měsíce ztrát a současně takřka nulová kompenzace škod, které vám vznikly, jsou prostě zásadní problém. Já ale věřím, že to všechno nakonec zvládneme, i když to asi bude hodně bolet. Tady musím dodat, že konkrétně pro nás je velmi podstatné, že při nás stojí naše banka, ČSOB, která nás v minulosti vždycky podržela a dělá to i teď. Kdyby nám nepomáhala, tak by se nám dýchalo o hodně hůř. Ukazuje se, že když máte dobrého partnera, tak i velkou krizi můžete přežít. Mají můj neskutečný respekt a poděkování.
Může se oblečení v budoucnu prodávat jen on-line? Je reálné vrátit textilní výrobu zpět do Česka, potažmo do Evropy? Co je značce BUSHMAN bližší než jen „chtít klid na práci“ a mlčet?
Především jsme ze dne na den přišli o tři čtvrtiny příjmů, protože jsme museli zavřít kamenné prodejny. Samozřejmě nám funguje on-line prodej, který výrazně roste, ale tak velký výpadek příjmů nemůžete rychle nahradit, to je nemožné. Zároveň nám zůstaly režijní náklady a závazky z běžného obchodního styku. Za zboží, které jsme nakoupili s odloženou splatností, za služby, jež máme objednané. Když se něco takového stane ze dne na den a může to podle různých předpovědí trvat i tři měsíce, to abyste si vytrhal vlasy.
EKONOM: Je to vidět, při pohledu na váš účes.
Když to všechno začalo, měl jsem na hlavě afro… Ale vážně, pozitivní věc byla, že se nám do vyhlášení nouzového stavu povedlo dostat v pořádku do Česka 90 procent dodávek oblečení a doplňků od našich zahraničních partnerů. Uvázlo nám jen něco málo v Indii. Potíž je ale v tom, že jsme sice většinu zboží dostali do Česka, jenže jde o kolekci na jaro a léto, kterou teď stejně nemůžeme naplno prodávat. Zároveň se nám výrazně zkomplikovala situace při vzorování a výrobě zimní kolekce, která je objednaná a má se už vyrábět. Vůbec nevíme, jak to s ní dopadne, kdy a jakým tempem se rozběhne paralyzovaná výroba v Asii. Navíc nemůžeme vycestovat, abychom některé procesy urychlili na místě. Obrovská nejistota panuje i u nás. Naši franšízanti, kteří jsou odkázáni výhradně na kamenné prodejny, nám přestali platit, protože nemohou prodávat. Výrazně se omezil také náš prodej B2B partnerům, kteří jsou vyděšeni stejně jako my a hlídají si hotovost. Abych to shrnul, najednou se vše zastavilo a jediné, co běží jako předtím, jsou naše náklady. Samozřejmě v tom nejsme sami, totéž zažívají desítky tisíc dalších podnikatelů. Myslím, že hostinští, hoteliéři, dopravci, řemeslníci nebo kadeřnice jsou na tom s trháním vlasů podobně. Na ty všechny by se nemělo zapomínat. Nesmíme je hodit přes palubu, protože odvádějí pořádný kus kvalitní práce a jsou pro naši ekonomiku a vůbec celou společnost značně důležití.
EKONOM: Ohrožuje současná situace samotnou existenci firmy Bushman?
Pokud by trvala déle, třeba ty původně avizované tři měsíce, tak by to bylo opravdu na hraně. Tři měsíce ztrát a současně takřka nulová kompenzace škod, které vám vznikly, jsou prostě zásadní problém. Já ale věřím, že to všechno nakonec zvládneme, i když to asi bude hodně bolet. Tady musím dodat, že konkrétně pro nás je velmi podstatné, že při nás stojí naše banka, ČSOB, která nás v minulosti vždycky podržela a dělá to i teď. Kdyby nám nepomáhala, tak by se nám dýchalo o hodně hůř. Ukazuje se, že když máte dobrého partnera, tak i velkou krizi můžete přežít. Mají můj neskutečný respekt a poděkování.
Může se oblečení v budoucnu prodávat jen on-line? Je reálné vrátit textilní výrobu zpět do Česka, potažmo do Evropy? Co je značce BUSHMAN bližší než jen „chtít klid na práci“ a mlčet?
- Nejen o tom se dozvíš více v rozhovoru pro týdeník EKONOM (vyšel 7. května 2020).