Přihlas se
Úvod Všechny články Péče o oblečení BUSHMAN Úvod do péče o oblečení BUSHMAN

Úvod do péče o oblečení BUSHMAN

Proč mi oblečení žmolkovatí? Proč barva není, co bývala? Jsou ti tyto otázky povědomé? Nastuduj si náš seriál o materiálech a správné péči o ně! Bavlna a další přírodní vlákna totiž nejsou polyester. A taky není péče jako péče! Osvoj si naše tipy, jak se správně starat o oblečení BUSHMAN!

Období změn

Textilní průmysl se neustále proměňuje, a to nejen vlivem přirozené potřeby „neplýtvat“, ale také vlivem kontextu spojeného s nepopiratelnými klimatickými dopady. 

Proměňuje se surovina a poté výsledný produkt. S tím souvisí změna kvality půdy, ovzduší, a nakonec i času, který byl především pak rostlinám a zvířatům dán na růst. Posunuly a neustále se mění také technické způsoby a cesty, jak kvalitně, a přitom co nejšetrněji zpracovat, opracovat a proměnit v látku do takového vzhledu, omaku, pevnosti a designu, který značka prezentuje. 

Jedná se o poměrně složitý a propletený technický obor, který poslední dekády investuje více, ale také méně do hledání nových, případně aplikaci již nalezených nutných technologií a výrobních linek. Mnohdy je totiž inovativní textilní technologické řešení logicky zcela jasné a kýžené, ale pro velké množství výrobců zároveň finančně nedosažitelné. Firmy zkrátka nedokážou okamžitě přesedlat na nové technologie a nahradit jimi ty dosud “funkční”. Certifikace, vlastní laboratorní testování odolnosti materiálů stojí zatím ještě poněkud v pozadí, ale budoucnost tkví i v této proměně uvažování. Je nesmírně důležitou hodnotou nabízet do oběhu jen to, co je minimálně standard v daném textilním odvětví. A čím více stoupá, tím lépe. 


Trvanlivost BUSHMAN a přirozenost vláken

Je a vždy bylo pro nás důležité, abychom navrhovali produkty, které budou trvanlivé, příjemné a jejich hodnota tkvěla v zákazníkově důvěře v daný produkt. Moci se spolehnout na to, že nám v něčem bude dobře – právě takové emoce, spojené s produktem a potažmo celou značkou, jsou zcela zásadní.
 
Nezměníme přirozené vlastnosti vláken – ať je to u bavlny, či vláken z nových kolekcí (např. bambusová viskóza, modal, lyocel nebo len). Je nezbytné pochopit, že každý materiál má své přirozené limity, s nimi ani sebelepší návrhář a technolog nepohne, stejně jako má každé jednotlivé vlákno nesporné výhody a odlišnosti oproti jiným vláknům… 

Například bavlna byla odpradávna vždy více využívána ve světlejších tónech právě proto, že na tmavých odstínech nedisponuje tak dobrými vlastnosti – sluníčko ji šišuje, dělají se flíčky, skvrny,... Podobně působí i dlouhodobé vystavení materiálu agresivnímu potu v kombinaci se slunečními paprsky.  

Limity materiálů můžeme za pomoci moderních cest o něco posunout, ale u některých – těch přírodních obzvlášť – je vůbec nejlepší cestou je respektovat a snažit se s nimi pracovat v náš prospěch. Životní cesta produktu totiž nezačíná a nekončí návrhem a výrobou produktu. Nutná je jak výrobní, dodavatelská, tak i uživatelská souhra. 
 
  • Na úplném počátku stojí udržitelný design, tedy návrh produktu, u kterého však nejde pouze o tvar, barvu a branding, ale zahrnuje také celé spektrum otázek, které je třeba zodpovědět; otázek ohledně udržitelnosti textilního materiálu, doúpravy povrchu materiálu pro jemný omak, zvýšení hřejivosti. Zároveň je podstatné udržovat balanc v použitých technologiích, přírodních zdrojích a uspokojení potřeb zákazníka. 
 
  • Hotový produkt se dostane k zákazníkovi domů – ani tam ale jeho cesta nekončí. Teprve v tuto chvíli jeho příběh naopak začíná. Bushmani mají obrovskou moc měnit rozdané karty. Na nich ve velké míře záleží, jak budou kolekce vypadat, jakým směrem se budeme posouvat. Diskuse je nesmírně důležitá, jedná se o neustálé se vzdělávání z obou stran – my nasloucháme zpětným vazbám a u bushmanů zase oceníme, když dokážou aktivně pečovat o svůj šatník. Že dobře vědí, proč si Bushmana kupují, co od produktů mohou očekávat, jak který materiál reaguje… Tímto uvažováním podporují udržitelnost i ohleduplnost k sobě i planetě, a tím také pomáháme prodlužovat životní cyklus produktu na možné maximum. 
 
  • Na konci cesty je pak vhodná likvidace. V lepším případě se tak vysloužilé oblečení z textilního kontejneru dostane na třídicí linku a míří k recyklaci, rozvláknění. Takový materiál je druhotně použit na nějaký nový produkt. Úžasné, nemyslíš?!