Adamova velká cesta
27. 5. 2021
Od Gibraltaru po Nordkap. Do konce roku v obytné dodávce s malým synem. „Máme rádi historii, což znamená i návštěvy měst a muzeí, ale také nás baví poznávat přírodu,“ říká novinář a cestovatel Tomáš Málek. Seznam se s rodinným týmem, který právě teď podniká Adamovu velkou cestu…
Malý Adam strávil poslední dva měsíce svého života v obytné dodávce. A když všechno půjde hladce, tak obytňák zůstane jeho domovem až do konce roku 2021. Jeho rodiče se totiž rozhodli pro radikální životní změnu: chtějí procestovat Evropu. A jak říká Adamův táta, novinář a cestovatel Tomáš Málek, „když plánuješ žít v dodávce, potřebuješ univerzální oblečení“.
BUSHMAN: Jak jste se dostali k cestování obytnou dodávkou?
TOMÁŠ: Přirozeným vývojem. Vždy jsme cestovali. Nejprve osobním autem se stanem. V roce 2010 jsme projeli v malé dodávce černomořské pobřeží Turecka. Když se nám narodil Adam, věděli jsme, že chceme cestovat dál. Jen s malým dítětem oceníš trochu technických vymožeností a luxusu: lednička, sprcha a dostatek vody na palubě jsou s prckem na palubě k nezaplacení. Takže jsme začali hledat profesionálně postavený obytný vůz.
BUSHMAN: A kdo má vlastně na palubě obytňáku nejvíce věcí?
TOMÁŠ: No ten nejmenší! V nákladním prostoru obytňáku má Adam flotilu plastových tatrovek a dalších aut, kolekci hraček na pláž, kočárek, krosničku, když jdeme do hor... V obytné části dodávky pak má kromě oblečení a klasické dětské výbavičky další hračky, kdyby nás špatné počasí „uvěznilo“ v autě. Ostatně občas se nám i při pěkném počasí stává, že svou pojízdnou herničku odmítá opustit.
BUSHMAN: Kam všude se chcete podívat?
TOMÁŠ: Plán je poznat co nejvíce z Evropy a pohybovat se od jihu na sever s tím, jak budou stoupat teploty. Až se přiblíží podzim, zase otočíme kormidlem směr jih. Rádi bychom poznali oblasti, které jsou z Česka hůře dostupné autem. Takže jsme hodně času strávili na jihu Španělska v Andalusii, teď jsme ve vnitrozemské provincii Extremadura. Těšíme se na léto, kdy bychom měli pobývat ve Skandinávii. Potkali jsme jedny nomády z Německa, kteří žijí v obytném autě už téměř rok a velmi nám doporučovali laponské oblasti na severu Švédska. Samozřejmě musíme být flexibilní, protože kvůli pandemii se podmínky pro cestování mění občas ze dne na den.
BUSHMAN: Jak komplikuje pandemie covid-19 cestování?
TOMÁŠ: Pro cestovatele v obytném autě vlastně nijak drasticky, protože si svůj hotel vozíš pořád s sebou. Před cestou do Španělska jsme si udělali komerční PCR testy s expresním doručením výsledků, oficiální podmínkou pro vstup do země totiž byl negativní test mladší 72 hodin (kontrolu jsme ale absolvovali pouze v Německu a pak už nikde). Všechny služby ve Španělsku normálně fungují: kempy, restaurace, obchody, kavárny, v turisticky vyhlášených lokalitách téměř nikoho nepotkáváme, a tak ani tam nemíváme problém s parkováním.
BUSHMAN: Proč jste si vybrali oblečení BUSHMAN?
TOMÁŠ. Plánujeme být téměř rok mimo domov a náš zeměpisný rozptyl je od Gibraltaru na jihu po Nordkap na severu. Máme rádi historii, což znamená i návštěvy měst a muzeí, ale také nás baví poznávat přírodu. Když se podíváš na mapu, kde jsme za poslední dva měsíce byli, tak vypadá, jako když kreslíš tužkou cik-cak: dva dny u moře na podbřeží, tři dny ve vnitrozemí ve městě, dva dny v horách. A pak zpátky k moři. Takže potřebujeme oblečení, které je svým způsobem univerzální, můžeš v něm chodit po městě i při grilování u jezera. Navíc na Bushmanu je nám sympatické, že je to česká značka a staví na přírodních materiálech.
BUSHMAN: A jaké máte s oblečením první zkušenosti?
TOMÁŠ: Celou cestu do Španělska, tedy dva dny za volantem, jsem odřídil v pracovních kalhotách, ačkoliv jsem na to měl připravené „kamioňácké“ tepláky. Ale vůbec jsem je nevytáhl, protože to nebylo potřeba, kapsáče od Bushmana byly komfortní. Na začátku dubna bylo ve španělském vnitrozemí celkem krušné počasí: ráno kolem šesti stupňů a přes den maximálně deset, poprchávalo a fučel lezavý vítr, takže jsme rychle vybalovali voděodolné bundy, o kterých jsme si mysleli, že na ně dojde řada někde u Narviku. Jediné, co mě nepotěšilo, bylo rychle utržené poutko na bundě. A nakonec: oceňujeme kapsy, při procházkách tak máme autíčka a prasátko Pepu neustále po ruce!
Expediční Weinsberg CaraBus 630 ME
BUSHMAN: Jak jste se dostali k cestování obytnou dodávkou?
TOMÁŠ: Přirozeným vývojem. Vždy jsme cestovali. Nejprve osobním autem se stanem. V roce 2010 jsme projeli v malé dodávce černomořské pobřeží Turecka. Když se nám narodil Adam, věděli jsme, že chceme cestovat dál. Jen s malým dítětem oceníš trochu technických vymožeností a luxusu: lednička, sprcha a dostatek vody na palubě jsou s prckem na palubě k nezaplacení. Takže jsme začali hledat profesionálně postavený obytný vůz.
BUSHMAN: A kdo má vlastně na palubě obytňáku nejvíce věcí?
TOMÁŠ: No ten nejmenší! V nákladním prostoru obytňáku má Adam flotilu plastových tatrovek a dalších aut, kolekci hraček na pláž, kočárek, krosničku, když jdeme do hor... V obytné části dodávky pak má kromě oblečení a klasické dětské výbavičky další hračky, kdyby nás špatné počasí „uvěznilo“ v autě. Ostatně občas se nám i při pěkném počasí stává, že svou pojízdnou herničku odmítá opustit.
BUSHMAN: Kam všude se chcete podívat?
TOMÁŠ: Plán je poznat co nejvíce z Evropy a pohybovat se od jihu na sever s tím, jak budou stoupat teploty. Až se přiblíží podzim, zase otočíme kormidlem směr jih. Rádi bychom poznali oblasti, které jsou z Česka hůře dostupné autem. Takže jsme hodně času strávili na jihu Španělska v Andalusii, teď jsme ve vnitrozemské provincii Extremadura. Těšíme se na léto, kdy bychom měli pobývat ve Skandinávii. Potkali jsme jedny nomády z Německa, kteří žijí v obytném autě už téměř rok a velmi nám doporučovali laponské oblasti na severu Švédska. Samozřejmě musíme být flexibilní, protože kvůli pandemii se podmínky pro cestování mění občas ze dne na den.
BUSHMAN: Jak komplikuje pandemie covid-19 cestování?
TOMÁŠ: Pro cestovatele v obytném autě vlastně nijak drasticky, protože si svůj hotel vozíš pořád s sebou. Před cestou do Španělska jsme si udělali komerční PCR testy s expresním doručením výsledků, oficiální podmínkou pro vstup do země totiž byl negativní test mladší 72 hodin (kontrolu jsme ale absolvovali pouze v Německu a pak už nikde). Všechny služby ve Španělsku normálně fungují: kempy, restaurace, obchody, kavárny, v turisticky vyhlášených lokalitách téměř nikoho nepotkáváme, a tak ani tam nemíváme problém s parkováním.
BUSHMAN: Proč jste si vybrali oblečení BUSHMAN?
TOMÁŠ. Plánujeme být téměř rok mimo domov a náš zeměpisný rozptyl je od Gibraltaru na jihu po Nordkap na severu. Máme rádi historii, což znamená i návštěvy měst a muzeí, ale také nás baví poznávat přírodu. Když se podíváš na mapu, kde jsme za poslední dva měsíce byli, tak vypadá, jako když kreslíš tužkou cik-cak: dva dny u moře na podbřeží, tři dny ve vnitrozemí ve městě, dva dny v horách. A pak zpátky k moři. Takže potřebujeme oblečení, které je svým způsobem univerzální, můžeš v něm chodit po městě i při grilování u jezera. Navíc na Bushmanu je nám sympatické, že je to česká značka a staví na přírodních materiálech.
BUSHMAN: A jaké máte s oblečením první zkušenosti?
TOMÁŠ: Celou cestu do Španělska, tedy dva dny za volantem, jsem odřídil v pracovních kalhotách, ačkoliv jsem na to měl připravené „kamioňácké“ tepláky. Ale vůbec jsem je nevytáhl, protože to nebylo potřeba, kapsáče od Bushmana byly komfortní. Na začátku dubna bylo ve španělském vnitrozemí celkem krušné počasí: ráno kolem šesti stupňů a přes den maximálně deset, poprchávalo a fučel lezavý vítr, takže jsme rychle vybalovali voděodolné bundy, o kterých jsme si mysleli, že na ně dojde řada někde u Narviku. Jediné, co mě nepotěšilo, bylo rychle utržené poutko na bundě. A nakonec: oceňujeme kapsy, při procházkách tak máme autíčka a prasátko Pepu neustále po ruce!
Adamova velká cesta
Dva dospělí, malý chlapec a obytná dodávka. Jak se žije na pár metrech čtverečních v domku na kolečkách? Jak vidí země, které projíždějí? Adamovu velkou cestu můžeš sledovat na Instagramu a na Facebooku.Expediční Weinsberg CaraBus 630 ME
- obytná vestavba do dodávky Fiat Ducato
- výkon motoru: 160 koní
- počet míst na jízdu, na spaní: 4/3
- expediční výbava instalovaná ve společnosti Hykro: solární panel, měnič napětí, zdvojená nástavbová baterie