Přihlas se
Úvod Všechny články Partnerství Martin Šimek pro BUSHMAN: Jediná jistota je změna

Martin Šimek pro BUSHMAN: Jediná jistota je změna

Nevěřili mu, báli se. I on se bál, přesto neustoupil a šel za svým snem. Dnes stojí v čele jedné z nejlepších cestovek. A tady je jeho příběh...
image
Jste na poli cestovního ruku známá osobnost. Já bych Vás ale ráda přiblížila lidem, kteří ještě neměli tu čest…

V cestovní branži pracuji 20 let. Začínal jsem jako delegát v Řecku, potom v Egyptě, Dubaji a postupně jsem se dopracoval až do role průvodce. Následně jsem založil cestovní agenturu zaměřenou na zážitkové cesty, ze které se postupem času stala i cestovní kancelář Radynacestu.cz.

Rady na cestu – mám to chápat tak, že zajistíte dovolenou a dáte i užitečné tipy? 

Nejsme ale obyčejná cestovní kancelář – jsme cestovní kancelář pro cestovatele. Ty zkušené překvapíme a z amatérů cestovatele uděláme. Zakládáme si na tom, aby s námi poznali i místní skryté perly, a to v malých skupinách. Chceme,aby díky našemu průvodci lépe porozuměli světu i sobě, získali nové dovednosti a jedinečné vzpomínky, které si uchovají po zbytek života. Aby se stali duší i tělem cestovateli… 

Kde se v klukovi z Ostravy vzala tak silná touha cestovat?

Miluji změny, které cestování přináší. Ve vzpomínkách nám všední dny a týdny splývají, ale na čas strávený někde na cestách si dobře pamatujeme. Stejně tak si i já pamatuji na cestování s mým tátou po tehdejší Jugoslávii. Málokdo si uvědomuje, jak důležité jsou společné zážitky. Cestování nás také vymaní z rutiny, inspiruje k novým aktivitám i důležitým životním rozhodnutím.

Začínal jste jako cestovní delegát a jak jsem pochopila z rozhovorů, práce u velkých cestovek byla tedy pěkná jízda. A zřejmě nic pro Vás…

Práce pobytového delegáta na hotelech pro mě byla frustrující v tom, že jsem byl hromosvodem na všechny problémy, za které jsem nemohl a které jsem neměl šanci osobně vyřešit – problémy s ubytováním, kvalitou hotelů nebo jídla. Řešil jsem neodtékající odpady ve sprše nebo nedostatek ovoce na večeři, a to už s ryzím cestováním nemá nic společného. Proto jsem se snažil dostat alespoň jako průvodce na výlety a potom na poznávací zájezdy.

Co Vás na práci ve velkých cestovkách nejvíce odrazovalo? Proč jste se rozhodl říct DOST a začít v tom samém oboru, ale docela jinak?

Typický poznávací zájezd vždy vypadal jako honička po památkách. I skupiny turistů byly obrovské.

Spolu s průvodci jsme proto vytvořili nový koncept. Takový, v němž průvodce není jen mluvící robot s barevným deštníkem, ale je plnohodnotným partnerem na cestách, dokáže vybrat autentické zážitky i aktivity. Kromě těch nejznámějších míst přibližuje turistům i skryté krásy a místa, kam se s klasickým zájezdem nikdy nedostanou. Vytváříme malé skupiny, které jsou předpokladem dobré atmosféry a jež spojuje jediné: touha objevovat a schopnost nadchnout se. 

Na počátku Vaší cestovní kanceláře Radynacestu.cz stál v podstatě cancák. Vaše osobní zápisky z cest. Pořád si vedete cestovatelské deníky?

V současné době píšu minimálně, ale v DNA cestovky zůstala tahle touha přinášet nové “rady na cestu”. Tvoříme spoustu zajímavého a užitečného obsahu v rámci našeho magazínu a na sociálních sítích, a to i ve formě videí. Studnicí informací jsou naši průvodci, kteří znají ta autentická místa, o nichž se běžně nepíše. Internet je plný placených článků a zkreslených recenzí. My máme ověřené informace a nezávislá doporučení od lidí, kteří ta místa opravdu osobně znají jako své boty.

Vaše cestovní kancelář vozí lidi do několika desítek zemí světa. Ukazuje jim, co dosud neviděli. Zákoutí mimo turistické oblasti.  Jaké ale byly Vaše začátky? 

Nejbližší okolí mi fandilo, ale obecně vládlo přesvědčení, že trh cestovních kanceláří je přesycený. Že nemám šanci oproti cestovkám s historií porevolučních let nebo v konkurenci největších kanceláří se zahraničními majiteli. Naopak – tenhle jejich korporátní nebo archaický styl byl a je dodnes jejich největší slabinou.

Proč by podle Vás lidé měli cestovat?

Důležité je, že díky cestování se vymaníte z každodenní rutiny. Když jste na cestách, zapomenete na problémy, frustrace a obavy. Ne protože od nich utečete, ale získáte zdravý odstup. Vždyť i v dřívějších dobách, když králové potřebovali udělat důležité rozhodnutí, vylezli na nějaký vysoký kopec a tam rozjímali, aby si vytvořili nadhled.

Změnilo se myšlení lidí, co se týče cestování? Narůstá zájem o netradiční, zážitkové zájezdy? Nebo jsou Češi pořád ještě upjatí a raději volí zázemí velké cestovní společnosti a klasické turistické destinace?

Jsem si jist, že se to hodně mění. Dovolená ve velkém all inclusive resortu má stále svůj smysl, ale neříkejme tomu cestování. V resortu nemáte šanci poznat zemi, v níž se právě nacházíte. Jako cestovatel si naopak chcete rozšiřovat obzory a vytvářet neobvyklé vzpomínky.

Navíc – s každou zkušeností člověk roste a stává se lepším.  Je flexibilnější, otevřenější a nezávislejší. Nalézá své vlastní silné a slabé stránky a hodnoty. Cestování je příležitost objevení sama sebe.

Jaká věková hranice Vašich u klientů převládá? A co teď vlastně „nejvíc frčí“?

Máme skupiny, které jsou věkově hodně rozmanité, a zjistili jsme, že to vůbec nevadí. Protože všechny spojuje touha poznat něco nového. Ale typicky jsou našimi klienty lidé, kteří mají již samostatné děti a mohou tak svůj volný čas věnovat právě cestování a tomu, aby si plnili sny.

V dnešní době je nesmírně těžké se prosadit – v jakémkoli oboru. Vy jste to dokázal. Prozradíte nám své know-how?   

Vytvořit tým lidí, kterým dáte důvěru, určíte strategii, ale umožníte jim, aby operativní práci řešili samostatně. A také se musíte pořád učit a počítat s tím, že jediná jistota je změna. S klienty jednat na rovinu a upřímně. Pořád přemýšlet, co je nejlepší pro zákazníky, co je potřeba vylepšit. Právě tím zlepšováním děláme zákazníkům největší radost, tudíž je to naše meta i do budoucna.

Váš nejoblíbenější BUSHMAN kousek (nejen) na cesty? 

Nejraději mám tričko Fuji s nápisem „Respect the locals (if possible)”. Protože respekt na cestách k místním kulturám, lidem i zvířatům je zcela zásadní. A to platí, ať jedete do Nepálu, nebo do Brna.